Kvindefodbold er blevet big business

VIDEO HB Køge Henter Pligtsejr I Aalborg
TV-KAMP
Tilbage
09. marts 2022
Kvindeholdet i HB Køge er gået fra at være rene udgifter til at være et område med indlysende økonomisk potentiale.
Der kan ikke findes nogle resultater.

Af: Kvindeliga / Foto: Michael Frimundt

Spillersalg er det nye i kvindefodbold og i det netop afsluttede transfervindue er flere handler blevet gennemført. HB Køge solgte blandt andet Sofie Hornemann til Kolding IF, som også har haft pengepungen fremme flere gange i vinduet. Det var for HB Køge det første, af forhåbentlig mange salg, på kvindesiden:

- Vi har prøvet, og vil fortsat bestræbe os på at være spydspids inden for kvindefodbold, og det gør vi ved at lave ordentlige aftaler med spillerne. Vi skal være med til at gøre fodbolden til et erhverv, også på kvindesiden. Dertil følger der også forpligtelser, både fra klubberne og fra spillerne, det vil alt sammen gøre kvindefodbolden i Danmark mere professionelt.

Vi skal være med til at gøre fodbolden til et erhverv, også på kvindesiden

Per Rud, Direktør HB Køge

- Det betyder også, at investeringerne, vi laver i spillerne skal beskyttes i form af tranfers og videresalg.

- Pilen peger virkelig fremad i dansk kvindefodbold, men konkurrencen er stadig hård om de bedste danske spillere. Derfor er jeg også sikker på, at der kommer flere handler i fremtiden, det bliver fremtiden med spillerhandler på kvindesiden, og beløbene skal nok vokse stille og roligt de næste år, fortæller Per Rud.

Under Champions League åbnede det hele sig for HB Køge. De henvendelser, klubben fik før Champions League-eventyret, gik primært på låneaftaler. Nu ringer klubber og vil købe spillerne.  Men beløbene er stadig for lave til, at det vil være en god forretning, for HB Køge, som investerer meget i deres spillere og deres udvikling.

- Spillerne har en højere værdi for os endnu, end klubberne er villige til at betale, men vi er på vej, fortæller Per Rud videre.

Hovedsponsoren i HB Køge, Spar Nord, kom til som hovedsponsor for to år siden, og man lægger ikke skjul på, at det er det bedste sponsorat, Spar Nord har haft i de i alt 14 år, de har været involveret i HB Køge: 

- Vi søgte at få en klar profil som sponsor. Og det havde vi egentlig været på udkig efter længe, uden at have fundet det rigtige. Men så kom det her projekt frem, og Per Rud og Jason Arnold solgte det virkelig godt i forhold til, hvad der var muligt, og så besluttede vi at koble os på det tog. Og jeg skal være ærlig at sige, at vi ikke i vores vildeste fantasi troet på alt det, der så er sket efterfølgende,” fortæller Jesper Køster, direktør i Spar Nord, Køge Bugt.

Jeg skal være ærlig at sige, at vi ikke i vores vildeste fantasi troet på alt det, der så er sket efterfølgende

Jesper Køster, direktør i Spar Nord, Køge Bugt

- Det betyder, at når vi er rundt i Danmark, så bliver vi spurgt til hvordan det går med kvindeholdet, og om baggrunden for, at vi er gået ind i projektet, og ”hvad er det de kan, og hvor gode er de?”. Det har en enorm værdi. Det må vi sige.

- Og helt konkret i forhold til vores egne medarbejdere, så er det noget, vi er stolte af. Alle vil gerne læne sig op ad vinderne. Og de her piger, de har virkelig taget os med storm. Både hele organisationen, men også i forhold til den effekt det giver for os, afslutter Køster i et interview til HB Køge.

Da HB Køge søsatte kvindeprojektet, var det med en forventning om et underskud på cirka 1 mio. kroner om året de første fem år. Her skulle projektet opbygges og investeres i. Forventningen var at kunne lave overskud i år 5, men allerede i år 1 kunne klubben præsentere et overskud på kvindesiden.

- Det skyldes, at det er næsten lige så populært at gå til kvindefodbold – der er stigende kommercielle indtægter, der er rigtig mange partere der vil være med i kvindeprojektet, fortæller Per Rud.

- Det skyldes selvfølgelig også et dansk mesterskab og avancementet i Champions League. Vi har jo både har Daniel Agger og Lars Jacobsen som billetsælgere og trænere på herresiden, men hos mange virksomheder er kvindeprojektet mindst lige så populært her i klubben, fortsætter Rud.

Vi har jo både har Daniel Agger og Lars Jacobsen som billetsælgere og trænere på herresiden, men hos mange virksomheder er kvindeprojektet mindst lige så populært her i klubben

Per Rud, Direktør HB Køge

Den store popularitet gør også, at klubben kan tillade sig at tage samme pris i entre til kvindernes kampe, som de gør til herrernes. På trods af avancementet til Champions League har det i denne omgang ikke været med til at give overskud, da der grundet corona har været store omkostninger til deltagelsen med privatfly til udekampe.

Buttom line i HB Køge er overskud på kvindesiden og det forventes kun at blive større i fremtiden.

HB Køge kickstarter sæsonen fredag 25. marts, når de tager imod Brøndby IF i et brag af en åbningskamp. Kampen kan ses både på TV3 Sport og Viaplay med optakt fra kl. 19.00.